Sunday, March 10, 2013

Diary Seorang Perindu


                Jam pada ketika ini menunjukkan 1.24 minit pagi. Sudah terlalu lewat bagi seorang anak gadis tetapi masih awal bagi seorang insan yang bergelar pelajar seperti aku. Fikiranku melayang-layang memikirkan sesuatu. Bintang di atas sana bersinar terang menghiasi dada langit ditemani bulan yang menerangi malam hari. Angin bertiup lembut memasuki bilikku melalui tingkap yang ku buka luas. Kenangan lalu mulai memasuki mindaku saat ini tetapi cepat-cepat ku usir. Aku tidak ingin hati yang sepi ini terasa lebih sepi lagi apabila terkenangkan masa lalu.
                “Aku sayangkan dia. Aku mencintai dia. Aku hanya mahu menjadi yang terbaik untuknya. Aku Cuma ingin mencintai dia seorang. Aku perlukan dia. Aku tidak sanggup kehilangannya.” Itulah apa yang sering hatiku inginkan. Dia adalah yang pertama membuatku kenal erti sahabat, mengenal erti benci, mengenal erti sayang, mengenal erti rindu, mengenal erti simpati, mengenal erti pertemuaan, mengenal erti perpisahaan dan bagiku dia adalah insan yang pertama mengajarku banyak benda. Mungkin sebab itu aku tidak dapat melupakan dia walau sampai bila-bila pun.
                Orang selalu kata setakat setahun dua saja tidak susah untuk di lupakan pun cari saja yang lain. Namun ia bukanlah perkara yang mudah untuk dilakukan apatah lagi andai aku bukan mengenali dia setahun dua tapi sudah berbelas tahun lamanya. Selama ini aku hanya memendam rasa menanti dan terus menanti dia akan memulakan langkah. Walau terpisah oleh jarak dan waktu dia tetap berada dalam ingatan. Hati masing-masing telah di miliki oleh insan lain namun sejujurnya aku masih menantikan dia. Tidak pernah aku jemu berada di sisinya mendengarkan segala keluhannya malah aku lagi senang.
                Cinta itu unik mampu membuatkan manusia tidak dapat mengeluarkan kata-kata ketika berhadapan dengan insan yang di cintai. Boleh juga membuatkan seseorang itu menjadi tidak tentu arah, kurang waras, berubah perwatakan dan banyak lagi. Kerana sabar mencintai dia, aku merasa bahagia juga akhirnya tapi bahagia yang aku dapat hanya seketika saja dan aku terluka juga. Cinta yang ku tunggu bertahun lamanya adalah milik orang bukan diriku. Jika hatiku ini kaca pasti akan terlihat serpihan-serpihannya bertaburan. Aku punya rasa, aku punya cinta, aku punya rindu, aku punya sayang dan aku adalah gadis biasa juga.
                Jika terluka pasti air mataku akan mengalir juga jatuh ke bumi walau pun telah berusaha ku tahan. Aku menyepikan diri memujuk hati yang telah terluka ini dan tidak ingin sesiapa pun melihat aku menangis juga bersedih. Di sebalik kesakitan ini aku mencari kekuatan untuk bangun dan meneruskan langkah kaki ku ke hadapan. Ku tinggalkan kesedihanku di belakang dan berusaha untuk terus tersenyum agar mereka tidak tahu bahawa aku bersedih. Walau harus aku akui apabila bersendirian pasti aku akan teringat semua kenangan bersamanya.

No comments:

Sepi

Aku terbangun dalam kesunyian malam Hati terasa sakit melihat sekeliling Ada sesuatu yang telah hilang Aku rindu sosok kecil itu lagi Kuatka...